keurmerkjansen.nl

eten & drinken - wonen - kids - DIY

Havermout… go or no go?

Lima glutenvrije havermoutJa hoor, het is nu definitief. Ik val echt niet in de categorie #fitgirl. Niet qua lijf, niet qua sport en zeker niet qua eten. Hoe ik dat weet? Ik mocht van Lima hun nieuwe glutenvrije havermout testen. Ik kan zeggen dat ik inmiddels al menig kommetje leeg gegeten heb, maar dan wel volgens mijn eigen recept…

Om te beginnen meer info over de nieuwe “snelle” havermout van Lima. Wellicht ken je dit merk ook, net als ik, van de rijstwafels of havermelk die ze o.a. bij Ekoplaza verkopen. Toen ik de vraag kreeg of ik deze havermout wilde proberen had ik eerst wat twijfels. Ik had namelijk een keer eerder havermoutpap geprobeerd en dat was niet echt een succes. Maar goed, wellicht vond ik deze wel lekker,

Deze havermout is speciaal ontwikkeld om snel en makkelijk te bereiden. Je doet 35 gr in een kom, voegt 70 tot 100 ml warme (plantaardige) melk toe, 3 min laten staan en het is klaar. Ik maakte mijn eerste schaal met ongezoete amandelmelk. Nam een hap en… tjee, toch echt niet mijn smaak… Ik vond het echt te “droog” en “meelig”. En miste een lekkere smaak. Misschien komt het omdat ik vroeger echt dol was op warme griesmeelpap (een lekker glutenvrije versie heb ik nog niet gevonden) en teveel hoopte dat deze havermout een vervanger kon zijn voor griesmeel.

Lima glutenvrije havermout

Toen ik mijn bevindingen vertelde aan een collega gaf zij aan dat ze havermout op een hele andere manier maakt. Ik besloot haar versie te proberen en er meteen een eigen draai aan te geven. En ja, zo vind ik het super lekker!

Op de linkerfoto die je de aanbevolen verhouding tussen havermout en melk, rechts de verhouding die ik lekkerder vind

Het voordeel van de Lima havermout is dat ze garanderen dat deze glutenvrij is. Ze zeggen hierover:

Lima Porridge is ook geschikt voor diegene met een glutenintolerantie, want de havermoutpap is gegarandeerd glutenvrij. Dit komt doordat Lima haver gebruikt die verbouwd wordt in een beschermde omgeving, ver bij andere gewassen die gluten bevatten vandaan. Hetzelfde geldt voor het transport en de bewerking van de haver. Haver is van zichzelf al glutenvrij, maar door wisselbouw, gedeeld transport en het gebruik van dezelfde opslagruimtes wordt het gewas vaak besmet. Bij de haver die Lima gebruikt, gebeurt dit niet.

Kijk voor meer info en alle ingredienten op de website van Lima (klik hier).

Voor wie ook liever een zoete en meer smeuïge havermoutpap eet; hierbij mijn #nonfitgirl recept 😉 .

  • 40 gram glutenvrije havermout (zoals bijv een van de Lima varianten)

    De “lekkermakers”

  • 250 ml amandel of sojamelk
  • Zakje vanillesuiker + evt nog een theelepel suiker
  • Kaneel (naar smaak)
  • Handje rozijnen

Allereerst doe je de melk met de rozijnen, zakje vanillesuiker en kaneel in een steelpan. Op het moment dat de melk bijna kookt voeg je de havermout toe. Daarna even mengen en een minuut of 2 a 3 laten pruttelen (wel blijven roeren). Daarna even proeven of je het zoet genoeg vindt, anders gewoon lekker nog een schepje suiker erbij ;-).

Havermout alt

Ik ben heel benieuwd, wat is jullie favo recept voor warme havermoutpap?

1 reactie

  1. 1 beker havermout
    1 beker sojamelk
    1 beker water

    Aan de kook brengen en ca. 1 minuutje door laten koken. Zo af en toe roeren.

    Nog lekkerder met vulling die ik voor het koken toe voeg (banaan of appel en kaneel). Of topping die ik achteraf toe voeg (pure chocola, pure chocopasta, pure vlokken, nootjes, zaadjes, cranberry compote, zomerfruit uit de diepvries, …)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 keurmerkjansen.nl

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑