Ik weet niet of andere ouders het herkennen, maar bij het aanbreken van de zomervakantie had ik ineens een flashback naar vorig jaar. Toen aan het einde van die vakantie voor de 8.464.532ste keer gevraagd werd: “Mag ik een snoepje of iets lekkers?” werd ik gek. Dat gingen we dit jaar anders doen!
Ineens kreeg ik een idee. Op school werken ze met dagritme kaarten, dus waarom niet ook thuis? En zodra Liz de klas binnenkomt, kijkt ze altijd wat voor een dag het op school is. Dus blijkbaar heeft ze hier behoefte aan. Samen hebben we onze eigen vlaggenlijn gemaakt met daarin ons dagritme.
Hoe we deze vlaggenlijn hebben gemaakt?
Van gekleurd papier heb ik allereerst de vlaggen geknipt. Groen voor de echte eet-momenten (brood, fruit, diner), roze voor het snoepen en geel voor de activiteiten. Samen bedachten we wat voor een tekening erop moest komen en heeft Liz elke kaart met stempels versiert. Op die manier weet ze heel goed wat er met elke vlag bedoeld wordt. Met een perforator twee gaatjes erin, touw erdoor en de lijn is klaar.
De gele kaarten zijn in principe blanco. Simpelweg ’s ochtends op een post-it een tekening maken met de activiteit(en), op de juiste gele vlag plakken en de planning is helder.
En nou klinkt het misschien gek na het maken van deze vlaggenlijn, maar eigenlijk zijn wij in de vakantie helemaal niet van de strakke planning. Toch merk ik, zowel aan mezelf als aan de mini Jansen’s, dat ze het fijn vinden om te weten van welke planning we afwijken.
En dan het allerbelangrijkste, het werkt! Natuurlijk wordt er nog steeds om een snoepje gevraagd, maar wanneer ik alleen maar hoef te zeggen: ” Kijk maar op de vlaggenlijn” en ze kunnen zelf de conclusie trekken, dan geeft een heel andere sfeer.
Ik zou bijna zeggen; was het maar 12 weken zomervakantie 😉
Geef een reactie